Dat fotografie één van mijn grote passies is, konden jullie al raden. En wisten jullie ook dat ik ooit een opleiding tot interieurarchitect heb gevolgd en dat daar mijn grote voorliefde voor kunstgeschiedenis is ontstaan?
Groot was dan ook mijn vreugde toen bleek dat fotografie en schilderkunst eigenlijk samenkomen. Een aantal van deze termen licht ik hier graag even toe.
Hebben jullie zelf nog leuke fotografie termen die teruggaan naar de (klassieke) schilderkunst? Laat het me zeker weten! Wie weet kan ik van jullie nog iets bijleren!
Met véél liefde voor fotografie en schilderkunst,
Kristel.
1. Clair – Obscure
Clair-obscur is een techniek uit de schilderkunst en werd nadien ook in film en fotografie toegepast. De licht-donkercontrasten worden namelijk sterker uitgebeeld dan ze in werkelijkheid zijn. Er wordt weinig gebruikgemaakt van de zogenaamde middentonen. Hiermee wordt een dramatisch effect bereikt, waarmee driedimensionale vormen worden geaccentueerd.
Bij clair-obscur is de achtergrond doorgaans donkerder en de voorgrond lichter. De lichtbron zelf is meestal niet duidelijk aanwijsbaar; het zou de zon kunnen zijn, of een kaarsvlam, of – in de fotografie, is dit een lamp.
De techniek is ontstaan in de Renaissance en in de Barok werd het systematisch toegepast. De schilder gebruikt het licht en donker om de nadruk te leggen op vooral de lichte delen, waarbij de donkere schaduwen naar de achtergrond worden gedrongen.
Meesters van het clair-obscur zijn bijvoorbeeld Caravaggio, Georges de La Tour en Rembrandt.
2. Rembrandt
Bij de Rembrandt belichting vormt de slagschaduw van iemands neus, een lichter driehoekje aan de donkere zijde van het gezicht. Dat driehoekje zorgt samen met de donkere achtergrond voor de herkenbare Rembrandt belichting. Hierdoor gaat de aandacht meteen naar de persoon.
3. Le moment décisif.
Het beslissende moment.
Henri Cartier-Bresson (°1908 – + 2004) hanteerde deze term.
Het beslissende moment duidt op een visueel hoogtepunt dat samenvalt met een dramatisch hoogtepunt. Vrij vertaald zei Bresson: Fotografie is het herkennen, in een fractie van een seconde, het belang van een gebeurtenis alsook het herkennen van de exacte organisatie van vormen die de gebeurtenis het beste uitdrukken.
Bressons beslissende moment duidde op het tijdstip dat lijnen en vormen samenvielen in een voor hem belangrijk patroon. Hij zocht hier naar om dat vast te leggen. Bresson ving daarmee met zijn camera een situatie die anders verborgen bleef in de beweging van tijd en ruimte.
Deze term dateert uit het analoge tijdperk waar je soms uren moest anticiperen om die ene foto te kunnen maken, je had geen tweede kans. En je kon niet even op je toestel kijken of je foto goed was. Het was dus belangrijk om jouw belangrijke moment te bepalen en op dat moment de camera af te drukken en om zo het ultieme moment te vangen!
Bron: wikipedia.
Comments